سپیده رفیعی سخایی؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
امروزه همگان پذیرفته اند که دستور زبان آنقدر مهم است که نباید نادیده انگاشته شود. افعال مجهول انگلیسی میتواند به عنوان یک بخش گرامری دشوار برای زبانآموزان ایرانی به حساب آید. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی و تجربی تاثیر آموزش صریح، تکنیک درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت شده بر تولید افعال مجهول بین ...
بیشتر
امروزه همگان پذیرفته اند که دستور زبان آنقدر مهم است که نباید نادیده انگاشته شود. افعال مجهول انگلیسی میتواند به عنوان یک بخش گرامری دشوار برای زبانآموزان ایرانی به حساب آید. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی و تجربی تاثیر آموزش صریح، تکنیک درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت شده بر تولید افعال مجهول بین زبانآموزان ایرانی انجام شد و به دنبال تعیین اثربخشی فردی این روشها و شناسایی کارآمدترین آنها بود. بدین منظور 70 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز انتخاب و به سه گروه IET (N = 25)، GDA (N = 22) و EIM (N = 23) تقسیم شدند. داده های تحقیق بر اساس سه فعالیت کامپیوتری طراحی شده توسط محقق به دست آمد. پیش آزمون و پس آزمون برای استخراج اطلاعات در مورد تولید افعال مجهول در سه گروه استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر دو روش آموزشی درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت شده تأثیر معناداری بر تولید افعال مجهول داشتند. با این حال، آموزش صریح تاثیر معناداری بر تولید افعال مجهول نداشت. در این میان، رویکرد اکتشفافی هدایت شده به عنوان کارآمدترین تکنیک تدریس در مقایسه با سایر روش ها شناخته شد. این مطالعه پیامدهای مهمی برای معلمان، دانش آموزان و طراحان برنامه درسی دارد.